תעודת אזרח ותיק

תעודת אזרח וותיק מסייעת לאזרחים הקשישים, המגיעים לגיל פרישה לממש את זכיותיהם המגיעות להם במסגרת החוק הישראלי.

חשוב לוודא כי בעת הפרישה לגמלאות לפי המוגדר בחוק, תעודת האזרח הוותיק מתקבלת – היא שימושית מאין כמוה!

פורשים בכבוד

גיל פרישה הינו הגיל בו האדם מגיע לזמן בו הוא צריך לפרוש מעבודתו, בהתאם להגבלת גילו במקום עבודתו. אזרח העוזב את עבודתו בהגיעו לגיל פרישה מקבל הטבות בהתאם לזכויותיו בחוק, כאשר בדרך כלל ההטבות הללו מעוגנות בחוק והוא אינו צריך לעשות דבר על מנת לזכות בהן, הטבות אלו מאפשרות לו לקבל הנחות והטבות שונות בתחומים כאלו ואחרים, את חלקן הוא מקבל באופן טבעי וכדי לקבל את החלק האחר, הוא צריך להציג את תעודת האזרח הוותיק – ובכך לממש את הזכויות המגיעות לו.

אזרח וותיק מבלה עם נכדתו
אזרח וותיק (שעושה את מה שהכי כיף לעשות בגיל השלישי...)

רגולציה מסודרת

במצב כתיקונו, אזרח המופיע במרשם האוכלוסין, בעת בה הוא מגיע לגיל המתאים לפרישה על פי החוק (גברים בגיל 67 ונשים בגיל 62), זכאי באופן אוטומטי להנפקת תעודת אזרח וותיק.

מהרגע שבו האזרח מקבל את התעודה רצוי להצטייד בה בכל עת, כך שיהיה ניתן להציגה בכל מקום בו הוא ירצה לממש את זכותו כאזרח וותיק. את ההטבות אותן הוא מקבל מתוקף הכרתו כאזרח ותיק ניתן לשייך לתחומים רבים. יש את אלו השייכות לו במסגרת החוק ויש את אילו שהוא צריך לממש אותן ולעדכן אותן כאשר הוא מגיע לגיל המתאים, הטבות מטעם התחבורה הציבורית, עמותות שונות וארגונים וולונטריים כאלו ואחרים.

כשלים שהם חלק מהחיים

חשוב לדעת, כי יש מצבים בהם בגלל כשלים שאינם ניתנים לשליטה ואכן במסגרת קשיים ביורוקרטיים, מתרחשים אירועים בהם האזרחים הוותיקים אלו שהגיעו לגיל פרישה אינם מקבלים את זכויותיהם, וכך ניתן לראות כי קשישים רבים לא מקבלים או אינם מודעים לזכויות שיש להם במסגרת הסטטוס החדש אליו הם שייכים, והם אינם יודעים כי הם צריכים לעדכן את הפרטים המתאימים.

אחד ועוד אחד בדרך לזכויות

מה על אזרח וותיק לעשות כאשר הוא מגלה כי יש זכויות המגיעות לו במסגרת החוק, אשר אותן הוא לא מקבל? להיכן הוא פונה בסבך הרשויות והמוסדות, כאשר הוא חדש בתחום ועייף בגיל?

לכאורה, התהליך אמור להיות קל ופשוט: אזרח וותיק שאינו מקבל את הזכויות המגיעות לו אמור לגשת לרשות האחראית על מיצוי זכאות זאת ולדרוש את זכויותיו, קצבאות מטעם הביטוח הלאומי יש לדרוש מהמוסד לביטוח הלאומי לאחר הגשת טפסים (שחלקם אגב, נמצאים באתר האינטרנט ומוגשים באופן מקוון).

עמותה לכל מטרה

יש לדעת ולהכיר כי קיימות עמותות שראו לעצמם מטרה לסייע לקשישים ולתת להם שרות של תיווך עם הרשויות השונות במיצוי זכויותיהם. עמותות אלו מספקות במסגרת השרות גם עורכי דין במידת הנדרש, כך הן מסייעות לאוכלוסייה המבוגרת – שלא אחת  מתקשה במיצוי זכויותיה הטבעיות. במקרים רבים מיצוי הזכויות הללו מסייע בסכומים של אלפי שקלים בחודש תחת קצבאות שונות וכן הטבות והוזלת עלויות.

קצבאות לאלפים

בין הזכויות להן זכאי האזרח הוותיק, כגון קצבאות זקנה, קיימות קצבאות נוספות כגון קצבת שארים, במקרה של אלמנות.  
ישנן זכויות נוספות כמו הנחות בתחבורה ציבורית, הנחות בתשלומי ארנונה ותשלום חשבונות אחרים, ולעתים ניתן גם תשלום על התאמת תנאי הבית כמו במקרים של נכות בהם צריך להתאים את תנאי הרחצה ותנאי הגישה בתוך הבית ובמקרים מסוימים סיוע ברכישת רכב.

עמותות שונות אף מספקות פעילויות לאזרחים הוותיקים שחלקן מותנות בהצגת תעודת אזרח וותיק. כדאי לוודא כי אכן נמצא ברשותו של כל אזרח וותיק תעודת אזרח וותיק –  המתאימה לו ומעניקה לו את התנאים להשיג את הזכויות המגיעות לו במסגרת החוק הישראלי.

קרובים יותר מפעם

במקרה בו האזרח הוותיק מתקשה בניהול הבירוקרטיה או לחילופין במקרים בהם הוא לא בקיא בנבכי האינטרנט, חשוב שקרוביו או באי כוחו יעשו עבורו את השירות, על מנת להביא אותו למיצוי זכויותיו ולזקנה מכובדת, כפי שכל אדם ראוי לה. על כל אדם המכיר את התנאים שמגיע לקשיש ולא ממומשים על ידו.

להתקשרות ופגישת היכרות (ארוחת צהריים כלולה)

דרכי התקשרות

בית נועם – בית אבות לעצמאיים ותשושים, בפיקוח משרד העבודה והרווחה

  • כתובת: דואר נע גליל מערבי, מושב שיתופי רגבה, מיקוד 2280400
  • טל כהן - מנהלת: 052-2819300
  • טלפון: 04-9529946
  • טלפון: 04-9529960
  • פקס: 04-9827662
  • פקס: 04-9827838
  • מספר רישיון במשרד הרווחה: 3302

נשמח לענות על כל שאלה

ניתן להגיע אלינו בקלות

אחראי נגישות

אחראי הנגישות: מר דוד קדוש
טלפון: 054-5515143

אתר: WP WebNet | כל הזכויות שמורות לבית נועם, רגבה, 2018.

גלילה לראש העמוד