זכויות אזרח וותיק

לאדם המבוגר יש זכויות שאותן חשוב להכיר. מימוש הזכויות וההטבות הגלומות בהן יאפשרו ליהנות משינוי שיכול להגיע לאלפי שקלים לחודש.

חשוב לוודא כי בעת הפרישה לגמלאות לפי המוגדר בחוק, תעודת האזרח הוותיק מתקבלת – היא שימושית מאין כמוה!

מדינה לשרות האזרח

מדינת ישראל הינה מדינה בעלת אופי סוציאל דמוקרטי. עובדה זו מביאה את האזרחים למצב אידיאלי של קבלת סיוע ותמיכה בעת הצורך ולעצמאות ומילוי צרכים במידת הניתן.
החיים במדינה בה צורת הממשל הינה סוציאל דמוקרטית אמורים לדאוג לאוכלוסייה במקרים בהם היא נזקקת לכך.

כך ניתן לראות כי המדינה מממנת שירותי סעד שונים כמו: בריאות, עובדות קהילתיות, שירותי חינוך ועוד שירותים הנוגעים לתחומי החיים השונים.

בין השירותים הניתנים לאזרח במדינה, ניתנים גם שירותים מיוחדים או קצבאות שונות אשר בהן נבחנת הזכאות של האזרח בהתאם למצבו.

כך ניתן לראות כי אוכלוסיות מוחלשות, או אוכלוסיות שצריכות תמיכה מיוחדת כמו אנשים שנבצר מהם לעבוד ולהשתכר, נכים או בעלי מוגבלויות ועוד, מקבלים קצבאות שמסייעות להם ברמה כזו או אחרת לחיות את חייהם בצורה מכובדת, ליהנות מהתנאים ההכרחיים ולדאוג לעצמם לקורת גג, מזון ותרופות.

מחשבון מתמטי - חישוב הזכויות בגיל השלישי הוא דבר חשוב מאוד
זכויות אזרח וותיק יכולות להגיע לסכומים גדולים בחודש. חשוב לנצלן!

זכויות אזרחיות

רוב הקצבאות מגיעות לאזרח כאשר הוא זכאי להן.

במקרים רבים כמו נכות או מחלה האזרח מקבל שרות של עובדת סוציאלית המסבירה לו את התהליך ומסייעת לו להגיע אל היעד, אל הקצבה אליה הוא זכאי. בדרך כלל העניינים מסתדרים באמצעות טפסים על יד הביטוח הלאומי והתשלום ניתן בתאריך קבוע בחודש.

לרוב, בכל מה שנוגע לקצבה הבסיסית של הזקנה הדברים ניתנים בצורה מסודרת, אבל מה קורה עם זכויות נוספות, מה קורה כאשר האזרח צריך לעדכן בכוחות עצמו בשינויים בסטטוס שלו?

כדאי לדעת, הזכויות הן רבות!

זכויות אזרח וותיק – להן זכאי כל אחד שעבר את גיל 62 או 67 (יש להתעדכן בחוקים המשתנים מעת לעת). לא תמיד האזרח הזכאי מודע להן ומקבל אותן, במקרים מסוימים הוא מקבל טופס הביתה בו הוא נחשף לזכויותיו במידה והוא מבין את תוכן הטופס ויש לו את הכלים לקבלת התנאים המתאימים. במקרה כזה הוא מצליח לממש את הזכויות, אך יש מקרים בהם הוא לא מתוודע לעובדות ובעיקר לזכויות המגיעות לו במסגרת גילו המתקדם, ואז מבלי לדעת הוא מפסיד סכומי כסף משמעותיים בכל חודש. 

ממצאים מדויקים

אם מדובר בקשיש המכיר את נבכי האינטרנט, כדאי לדעת כי רשימת הזכויות נמצאת באתרי האינטרנט של המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים לתחום, וכן באתרים של עמותות המסייעות לקשישים. אלו כמו אלו, אמורים להגיש את המידע לאזרח ולהמציא לידיו את הנתונים הרלוונטיים עבורו.

באופן כללי זכויות אזרח וותיק מגיעות לידי ביטוי בתחומים שונים:

  • הקצבאות, מלבד קצבת הזקנה, יש גם את קצבת השארים אליה זכאית אישה אלמנה
  • פנסיה – יש כמובן את קרן הפנסיה שנצברה במשך שנות העבודה, ויש לוודא כמובן כי כל זכויות הפנסיה משולמות במלואן.
  • בעלי מוגבלויות – אזרח וותיק מוגבל זכאי לקצבאות של נכים, על פי דרגת הנכות אותה הקציבו לו מהביטוח הלאומי. עליו לוודא שאכן הוא מקבל את את הראוי לו. 

תשלומים נוחים

לקשישים יש הנחות נוספות להן הם זכאים כמו למשל:

הנחות בתשלומי ארנונה, חשבונות מים, לעיתים הם זכאים לכך בשל הגיל ובמקרים אחרים בשל נכות שמקלה עליהם את העליות ונותנות להם זכויות נוספות.

גם תחום התחבורה הציבורית יש לקשישים הנחות משמעותיות –  חשוב לעדכן את הקשישים בהנחות הללו שיכולות לסייע להם ולחסוך להם עלויות בצורה משמעותית! ההנחות מגיעות לסכומים גדולים מאוד במצטבר ואפילו בנסיעה בודדת כאשר כרטיס הרב קו צריך להיות מעודכן על הסטטוס של הנוסע. 

עמותות למען אזרחים וותיקים

עמותות שונות שמו לעצמן מטרה לדאוג לרווחתם של האזרחים הוותיקים, אלו מספקות מתן מענה משפטי על מנת לממש את זכויות האזרח הוותיק, הן מלוות אותו בכל שלבי התהליכים על מנת לוודא כי הוא יוכל לקבל את שמגיע לו באופן טוב וראוי, הן מלוות את הקשיש במתן שרות של עורכי דין, ליווי וייעוץ ומיצוי כל פוטנציאל הזכויות.

בין אם אתם שייכים לאוכלוסייה של האזרחים הוותיקים ובין אם אתם ילדים לאזרחים וותיקים, מלווים או כל קשר אחר לאזרח הוותיק – חשוב לדעת, ליידע והכי חשוב לדאוג למימוש זכויות האזרח הוותיק אליהן האזרח הוותיק זכאי. 

להתקשרות ופגישת היכרות (ארוחת צהריים כלולה)

דרכי התקשרות

בית נועם – בית אבות לעצמאיים ותשושים, בפיקוח משרד העבודה והרווחה

  • כתובת: דואר נע גליל מערבי, מושב שיתופי רגבה, מיקוד 2280400
  • טל כהן - מנהלת: 052-2819300
  • טלפון: 04-9529946
  • טלפון: 04-9529960
  • פקס: 04-9827662
  • פקס: 04-9827838
  • מספר רישיון במשרד הרווחה: 3302

נשמח לענות על כל שאלה

ניתן להגיע אלינו בקלות

אחראי נגישות

אחראי הנגישות: מר דוד קדוש
טלפון: 054-5515143

אתר: WP WebNet | כל הזכויות שמורות לבית נועם, רגבה, 2018.

גלילה לראש העמוד